Často kladené otázky (FAQ)

V prípade, že nenájdete odpovede na Vaše otázky, tak nás neváhajte kontaktovať cez kontaktný formulár.
Aké druhy cestovných lístkov sú k dispozícii v IDS BK?
Tarifná ponuka IDS BK obsahuje cestovné lístky pokrývajúce rôzne potreby:

Cestovné lístky na jednu cestu
Sú platné pre jednu cestu na všetkých linkách vrátane nočných a môžete s nimi ľubovoľne prestupovať. Vaša cesta môže byť v rámci platnosti cestovného lístka aj spiatočná. Platnosť je stanovená počtom alebo zoznamom zón a časom. Môžete tak cestovať v stanovenom počte zón alebo v uvedených zónach a to až do doby konca časovej platnosti. Výhodné sú vtedy, ak cestujete len občas.

Denné cestovné lístky
Výhodné, ak v daný deň budete cestovať viac ako 3 krát.

Predplatné cestovné lístky
Najvýhodnejšia voľba pre každodenné cesty.

Dovozné
Pre prepravu batožiny, psov a bicyklov.

Všetky druhy cestovných lístkov platia u všetkých zapojených dopravcov.
Ako sa počíta cestovné?
Pokiaľ budete cestovať len v rámci Bratislavy (zóny 100+101), stačí Vám sledovať údaj o časovej platnosti cestovného lístka, keďže všetky druhy cestovných lístkov platia v celej Bratislave bez ohľadu na zónovú platnosť.

Pri ceste po regióne musíte vedieť, cez koľko alebo cez ktoré zóny budete cestovať a koľko táto Vami zvolená cesta bude trvať. Zo schémy zón si vypočítajte, cez koľko/ktoré zóny vedie Vaša cesta a podľa toho zvoľte správy lístok. Ak budete cez niektorú zo zón prechádzať viackrát, vždy sa počíta len raz.
Ak si kupujete lístok na stanici, alebo u vodiča prímestského autobusu, stačí poznať kadiaľ vedie vaša cesta, predajný systém vypočíta potrebný počet zón sám.

Pri ceste medzi Bratislavou a regiónom musíte vedieť, cez koľko alebo cez ktoré zóny budete cestovať a koľko Vami zvolená cesta bude trvať. Zo schémy zón si vypočítajte, cez koľko/ktoré zóny vedie Vaša cesta a podľa toho zvoľte správy lístok. Ak budete cez niektorú zo zón prechádzať viackrát, vždy sa počíta len raz.
Ak si kupujete lístok na stanici, alebo u vodiča prímestského autobusu, stačí poznať kadiaľ vedie vaša cesta, predajný systém vypočíta potrebný počet zón sám.

Pozor, bratislavská zóna 100 má dvojnásobnú cenovú váhu, takže ak cestujete s cestovným lístkom na jednu cestu cez zónu 100, musíte ju vo výpočte potrebného počtu zón vždy započítať dvakrát.

Maximálny počet zón je 10. Ak je Vaša cesta cez viac ako 10 zón, zakúpte si sieťový lístok.
Čo je to Karnet?
Karnet je univerzálny papierový lístok s možnosťou viacnásobného využitia. Lístok má 24-políčok (z každej strany 12) pre označenie, z ktorých si podľa návodu, ktorý je súčasťou lístka, označíte toľko polí, koľko práve potrebujete. Karnet tak môžete využiť na 2 až 8 ciest.
Cestujem len po Bratislave, ako môžem využiť IDS BK?
Pri svojich cestách po Bratislave môžete okrem liniek MHD cestovať aj vlakmi kategórie Os a REX a autobusmi Slovak Lines. Na cestu môžete využiť všetky cestovné lístky, ktorých platnosť zahŕňa zóny 100+101. Ak sa rozhodnete výnimočne cestovať mimo Bratislavy, zaplatíte cestovné len za regionálne zóny.
Aké mám možnosti, ak cestujem každodenne z regiónu do Bratislavy?
Ak cestujete každodenne, je pre vás najvýhodnejšie zakúpiť si predplatný cestovný lístok. Zo schémy zón si vyberte tie, cez ktoré budete cestovať, napr. pri ceste z Pezinka to sú zóny 520, 510, 101 a 100. Cena predplatného cestovného lístka závisí od počtu zón času jeho platnosti - viac informácií nájdete v časti Predplatné cestovné lístky.
Aké mám možnosti, ak cestujem len v regióne?
Vďaka prestupnej zónovej tarife môžete s vašim cestovným lístkom v rámci jeho platnosti ľubovoľne prestupovať medzi regionálnymi spojmi. Ak cestujete pravidelne, je pre vás výhodnejšie zakúpiť si predplatný cestovný lístok pre vami využívané zóny.
Prečo sa zóna 100 počíta dvakrát?
Vzhľadom na veľkosť zóny 100 (je väčšia ako ostatné) ako aj ponuku spojov (takmer polovica kilometrov odjazdených v rámci IDS BK je v zóne 100) bolo potrebné zohľadniť tieto skutočnosti v cene cestovného lístka. Nebolo by totiž spravodlivé, aby stál lístok za cestu z Petržalky na koniec Ružinova rovnako, ako lístok v rámci obce Gajary. Bolo preto potrebné rozlíšiť tento rozdiel. Keďže však rovnaký lístok možno využiť pri ceste v rámci Bratislavy, pri ceste z Bratislavy do regiónu, ale aj pri ceste len čisto v regióne, bolo nevyhnutné vymyslieť iný spôsob, ako nerovnováhu veľkosti a sily jednotlivých zón odlíšiť.

Pri návrhu sme preto použili riešenie aplikované napríklad v Prahe, kde má centrálna zóna dvojnásobnú cenovú váhu. Táto sa prejavila na všetkých cestovných lístkoch, avšak zatiaľ pri predplatných cestovných lístkoch ktoré sa predávajú na konkrétne zóny sme ju vedeli zapracovať priamo do cenníka, pri jednorazových, ktoré možno využiť ľubovoľne, je táto odlišnosť viditeľná.
Ako používať Bratislavskú mestskú kartu v rámci IDS BK?
Bratislavská mestská karta (BMK) v rámci IDS BK funguje ako nosič predplatného cestovného lístka - nezáleží pritom, či si zakúpite len mestské alebo aj regionálne zóny. Zľava 10% sa poskytuje len zo sumy odpovedajúcej výške ceny PCL pre zóny 100+101.

Keďže zatiaľ nedošlo k dohode s hlavným mestom, ktoré je majiteľom projektu BMK, je možné zakupovať si PCL len na predajných miestach Dopravného podniku Bratislava (predajne, automaty, internetový predaj). Taktiež nie je možné, využívať BMK ako nosič elektronickej peňaženky. Ak teda máte PCL zakúpený na BMK a budete cestovať mimo svojich predplatených zón, pri zakupovaní cestovného lístka v prímestskom autobuse budete musieť zaplatiť za zvyšok cesty v hotovosti.
Čo je to elektronická peňaženka?
Elektronická peňaženka je služba, vďaka ktorej si môžete na karty vydané dopravcami Slovak Lines a Dopravný podnik Bratislava a na karty vydané školami naplniť finančný kredit a tento následne využívať pri kúpe elektronických cestovných lístkov. Výhodou pre Vás je nižšia cena cestovného ako aj jednoduchší nákup lístka.

Elektronickú peňaženku nie je možné nahrať na karty vydané Železničnou spoločnosťou Slovensko a na Bratislavskú mestskú kartu.
Stratil som kartu - čo mám robiť?
V prípade straty čipovej karty sa musíte v prvom rade obrátiť na toho, kto Vám kartu vydal - či už je to dopravca, škola alebo banka - a nahlásiť mu stratu.

Vydavateľ karty Vám za príslušný poplatok vystaví novú kartu. Ak ste na karte mali aj predplatný lístok, a tento ste si zakúpili u toho dopravcu, ktorý Vám vydal pôvodnú (stratenú) kartu, dopravca Vám pri vydaní novej karty nahrá na ňu aj duplikát PCL. Ak ste si PCL zakúpili u iného dopravcu, vydavateľ karty Vám vystaví potvrdenie o výmene karty a s týmto potvrdením a s novou kartou musíte navštíviť ešte predajné miesto druhé dopravcu, kde Vám bude do karty zapísaný duplikát PCL. Za duplikát PCL sa u všetkých dopravcov platí manipulačný poplatok 1 €.

Pri lepšie pochopenie uvádzame príklad: Používali ste kartu od dopravcu A a u dopravcu A ste si tiež zakúpili posledný PCL. V prípade straty navštívite príslušné predajné miesto dopravcu A, kde Vám vystavia novú kartu a zapíšu duplikát PCL. Používali ste kartu od dopravcu A ale PCL ste si zakúpili u dopravcu B. V prípade straty navštívite príslušné predajné miesto dopravcu A, kde Vám vystavia novú kartu a potvrdenie o zablokovaní starej a vydaní novej. S novou kartou a s potvrdením navštívite dopravcu B, kde Vám na základe toho za manipulačný poplatok zapíšu duplikát PCL.
Súvisia so zavedením IDS BK aj nejaké zmeny v doprave?
Dopravná optimalizácia je nevyhnutnou súčasťou zavedenia atraktívneho IDS. V rámci IDS BK bude, ako už bolo viac krát prezentované, nosnou dopravou doprava koľajová (v regióne železničná, v meste električková), cestná (autobusová) doprava bude na nosný systém nadväzovať v prestupných bodoch, z ktorých niektoré už prešli modernizáciou (Senec, Pezinok, Malacky) a iné v budúcnosti ešte len na modernizácia čaká, príp. sa plánuje ich vybudovanie (Lamačská brána, Ružinov...).
Regionálne autobusové linky prejdú zásadnými zmenami. Zavedú sa intervalové cestovné poriadky, ktoré sú charakteristické ľahko zapamätateľnými, pravidelne sa opakujúcimi odchodmi spojov v jednotlivých obdobiach dňa. To umožní zabezpečiť maximálnu nadväznosť autobusov na nosnú železničnú dopravu a naopak. Nadväznosti tiež pribudnú aj medzi autobusmi navzájom. Tam, kde na spoločnej trase premáva viacero liniek, budú ich odchody vzájomne preložené. V spoločných úsekoch, na ktorých je prevádzkovaných viacero druhov dopravy dochádza k čiastočnému obmedzeniu Regio autobusov. Cieľom je vytvorenie optimálnej ponuky prepravných spojení.
Bude existovať vyhľadávač spojení kombinujúci všetky druhy dopravy?
Vyhľadávač spojení kombinujúci všetky druhy dopravy v rámci IDS BK bol plánovaný v rámci „europrojektu“ Propagácia zavádzania IDS. Tento projekt sa však pre náročnosť celého procesu a krátkosť času od vyhlásenia výzvy na predkladanie projektov po koniec programového obdobia nepodarilo zrealizovať. Vyhľadávač preto plánujeme do blízkej budúcnosti spustiť vo vlastnej réžii.

Odoberať novinky
Odoberajte najnovšie informácie o dopravnom systéme do Vašej emailovej schánky.
Vyhľadávanie


Informácie telefonicky každý deň v čase:
od 08:00 do 18:00
0948 102 102